Zoals elk jaar bracht ik mijn paardentrailer weg voor de BOVAG keuring. En, ehh.. well.. dat ging niet zoals gepland. Vorig weekend heb ik namelijk mijn níeuwe trailer opgehaald. In het afgelopen jaar bleek mijn trailer toch stiekem wat mankementen te hebben gekregen en de conclusie was niet mals: niet veilig.

Afgelopen zomer heeft de BOVAG een steekproef uitgevoerd onder 54 paardentrailers. Conclusie: 85% van de trailers waren niet veilig*. Verrotte bodems, uitgedroogde banden of een defect aan de reminrichting. Ja… en daar gaan we dan met z’n allen mee op wedstrijd.

Laat ik voorop stellen dat ik geen beschuldigend vingertje wil wijzen naar wie dan ook, want hé, mijn trailer werd ook keihard afgekeurd. Ik wil alleen mijn ervaring delen met de BOVAG keuring en informatie geven.

De jaarlijke APK-keuring van je auto is verplicht maar voor een paardentrailer is er geen verplichte keuring. Trailers kunnen echter wel volgens de BOVAG onderhoudsbeurt gecontroleerd en onderhouden worden. Tijdens deze keuring wordt er gekeken naar de volgende categorieën:

  • Opbouw
  • Banden
  • Verlichting
  • Oplooprem
  • Assen en chassis
  • Paarden- en veetrailer specifieke onderdelen

Opbouw

Controlepunten van deze categorie zijn onder andere of het hang- en sluitwerk in orde is. Er wordt gekeken naar reflectoren en bijvoorbeeld ook of je kentekenplaatbevestiging nog goed is.

bovag-keuring-04

Banden

Een paardentrailer maakt veel minder kilometers dan dat auto’s over het algemeen doen. Toch is het niet zo dat banden daardoor veel langer meegaan. In banden zit een weekmaker die ervoor zorgt dat het rubber flexibel is, deze weekmaker is na 6 à 7 jaar uitgewerkt. De band wordt hierdoor minder flexibel en kan gaan scheuren, de zon versnelt dit proces bovendien nog eens. Een band met scheuren heeft de akelige gewoonte om te klappen. Bij voorkeur op de snelweg.. met je paard erin. Het is dus van belang dat de conditie van de banden goed is én ze moeten de juiste bandenspanning hebben. Dit wordt tijdens de BOVAG keuring gecontroleerd. BOVAG adviseert om banden elke 6 à 7 jaar te vervangen.

bovag-keuring-02

Oplooprem

De categorie oplooprem bevindt zich voorop de trailer. Er wordt gekeken naar de oploopremschokbreker, de stofhoes en de lagerbussen in de oplooprem. Geen idee wat ik zojuist zei. Het moet in elk geval werken. Uit ervaring weet ik dat het erg lastig inparkeren wordt als de oplooprem blokkeert. Na wat research over trailerreparatie kwam ik uiteindelijk ook bij de BOVAG keuring terecht, sinds dat jaar laat ik dan ook mijn trailer keuren. Een klein advies: wacht niet totdat je met geblokkeerde remmen staat. Geen aanrader.

Verder wordt er gekeken naar de koppeling, hoewel je dat niet ziet vanaf de bovenkant, slijt deze aan de binnenkant. Wanneer deze teveel gesleten is kan er speling ontstaan en kan de trailer in het ergste geval van de trekhaak schieten. Zullen we er niet teveel over nadenken wat de gevolgen zijn als dit met 90 km/h op de snelweg gebeurd? Of langs een kanaal?

Assen en chassis

Een belangrijk onderdeel van deze categorie zijn ook weer de remmen. Om goed te kunnen beoordelen of de remmen nog goed zijn worden deze uit elkaar gehaald, gecontroleerd, gereindigd, afgesteld en natuurlijk weer netjes terug gezet. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik krijg een Kinder surprise al met moeite open. Dat klusje laat ik dus graag aan iemand over die er veel verstand van heeft.

bovag-keuring-03

Natuurlijk moet je trailer ook niet als een kaartenhuis in elkaar kunnen zakken, het chassis wordt gecheckt en de bouten en moeren worden nagelopen en waar nodig aangedraaid.

Paarden- en veetrailers

Voor aanhangers waar dieren in vervoerd worden is een extra categorie. Hierin wordt gecontroleerd of de bodem en de zijwanden geen zachte (en dus rotte) plekken vertonen en wordt er gekeken naar ventilatie en binnenverlichting.

De BOVAG keuring is niet alleen een controle maar de onderhoudsbeurt is ook belangrijk voor het behoud van je trailer. We leven helaas in een land met veel vocht, die op vele onderdelen van een trailer een negatieve invloed heeft. Ook als je trailer altijd in de garage staat en van een oud vrouwtje is geweest: rust roest.

Nee, die nieuwe trailer stond niet in de begroting maar het belangrijkste is dat ik Kira weer veilig kan vervoeren. Ik ben blij dat ik er bij een keuring achter ben gekomen dat mijn trailer niet meer veilig genoeg was en niet op het moment dat het te laat was.

Wil je na het lezen van dit artikel ook je trailer laten keuren? Goed plan! Je kunt op de website van de BOVAG bedrijven zoeken die de keuring kunnen uitvoeren. Kies voor de dienst ‘onderhoud en reparatie’ en bij type voertuig ‘aanhangwagen’. 

Omdat ik correcte informatie wil geven heb ik dit artikel voor publicatie laten controleren door ZuidZijde trailers, dit is het bedrijf waar mijn trailer in onderhoud is. De foto’s in dit artikel zijn gemaakt tijdens BOVAG keuringen die zij hebben uitgevoerd.

*Bron onderzoek Bovag

bovag-keuring-05